Haarlems Dagblad

Spaanse landschappen

 

Gerard Strik is de volbloed schilder. Hij gaat het gevecht aan met de materie en experimenteert met verschillende technieken. Hoewel hij dus uitgaat van de zichtbare werkelijkheid, lijkt hij in de eerste plaats gericht op het materiaal. Deze paradox is een belangrijke en interessante eigenschap van zijn werk.

 

Striks meest omvangrijke doek heet: El Suendo ha dejado el Rio Anguiano. De zangerige titel verwijst naar een reis die hij maakte door een berggebied in de Spaanse provincie Rioja. En inderdaad, de warme, verzadigde kleuren kunnen, ook voor wie daar niet geweest is, opgevat worden als abstracte manifestaties van een woestijnachtig, door de zon gestoofd landschap.

 

Een ruw, reliëfrijk oppervlak kenmerkt de schilderijen van deze Heemskerkse kunstenaar. Ook in dit opzicht toont hij veel respect voor het weerbarstige karakter van de Rioja-streek. De door Strik gehanteerde techniek sluit in wezen prima aan bij zijn onderwerp. Hij past een samengestelde grondering toe en mengt door de olieverf zand dat hij van het (Nederlandse) strand schept. Eenmaal op het doek aangebracht, bewerkt hij de verf met een batterij kwasten, verfrollers, paletmessen en schuur machines. Het resultaat is een energieke evocatie van de Spaanse aarde, die een grote hartstocht verraadt, zonder enig spoor van weemoedig verlangen.

  

1999

 

terug naar nieuws